Selasa, 26 Julai 2011

Sajak Hari Guru GSGG TG2

HARI GURU

(Selina S.F. Lee)


i

Hari ini

adalah hari kita

menjunjung amanah

sandaran harapan insan berjuta

yang bernama ibu dan bapa

memikul misi murni

mengasuh mendidik

tunas bangsa

harapan bangsa.

ii

Hari ini

adalah hari yang menuntut kita

bertafakur

apakah tiang azam

masih tegak kukuh

apakah perdu semangat

tak tergoncang ribut

ataukah langkah kita

sudah pincang tertusuk

duri-duri duga?

iii

Hari ini

ada bunga dikalungkan

ada puji dilafazkan

ada jasa dikenang

ada salam dihulur

tanda hormat;

pada insan yang bergelar GURU.

Rangkap 1

Semasa sambutan Hari Guru, para guru bertekad menunaikan amanah dan harapan para ibu bapa untuk melaksanakan tugas mendidik anak-anak yang bakal menerajui negara pada masa hadapan.

Rangkap 2

Sambutan Hari Guru merupakan hari para guru bermuhasabah diri tentang tanggungjawab dan keazaman mereka sama ada masih lagi kukuh atau telah hilang kerana pelbagai dugaan.

Rangkap 3

Hari guru merupakan hari para guru menerima penghormatan dan penghargaan kerana jasa-jasa mereka.

Sajak ini mengemukakan tema tentang penghargaan kepada para guru melalui sambutan Hari Guru.

1. Persoalan peranan guru mendidik anak bangsa.

2. Persoalan melaksanakan tugas yang diamanahkan kepada kita.

3. Persoalan kesedaran tentang tugas dan tanggungjawab yang dipikul.

4. Persoalan tugas guru yang sentiasa dikenang dan dihargai.

1. Personifikasi

adalah hari yang menuntut kita. (Rangkap 2, baris 2)

2. Metafora

apakah tiang azam (Rangkap 2, baris 4)

tunas bangsa (Rangkap 1, baris 8)

3. Anafora

ada bunga dikalung

ada puji dilafazkan

ada jasa dikenangkan (Rangkap 2, baris 2 hingga 3)

4. Asonansi

adalah hari kita. (Rangkap 1, baris 2)

Pengulangan vokal ’a’

5. Aliterasi

masih tegak kukuh (Rangkap 2, baris 5)

pengulangan konsonan ’k’.

1. Sajak ini terdiri daripada tiga rangkap.

2. Rima akhir bebas.

3. Jumlah perkataan sebaris antara dua hingga lima patah kata.

4. Jumlah suku kata sebaris antara empat hingga sebelas suku kata.

5. Jumlah baris serangkap adalah bebas

Contohnya : (Rangkap 1 – ada sembilan baris, Rangkap 2 – ada sepuluh baris dan Rangkap 3 – ada tujuh baris).

Nada sajak ini patriotik.

1. Nilai amanah

Para guru memikul amanah para ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka.

2. Nilai tanggungjawab

Guru-guru bertanggungjawab untuk melaksanakan tugas / tanggungjawab mereka untuk membimbing anak bangsa.

3. Nilai penghargaan terhadap orang yang berjasa

Jasa guru dihargai dan dikenang melalui sambutan hari guru.

4. Nilai kesedaran

Para guru sepatutnya sedar akan tugas dan peranan mereka dalam mendidik pelajar.

1. Para guru hendaklah menunaikan amanah ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka.

2. Kita hendaklah menghargai peranan para pendidik (guru) dalam usaha mendidik dan memberi ilmu kepada anak bangsa kita – sambutan hari guru merupakan salah satu cara yang dilakukan bagi menghargai para pendidik.

3. Para guru hendaklah sedar peranan dan tanggungjawab yang dipikul oleh mereka.

4. Kita hendaklah mengenang jasa orang yang banyak memberi ilmu kepada kita – jasa para guru hendaklah sentiasa kita kenang.

1. Bincangkan tiga nilai yang boleh diambil dalam sajak Hari Guru.

2. Senaraikan tiga gaya bahasa yang terdapat dalam sajak Hari Guru beserta contoh.

3. Pada pendapat anda, apakah yang boleh kita lakukan untuk menghargai jasa guru.

Jawaban:

1. Nilai-nilai yang wujud dalam sajak ini ialah:

· Nilai amanah

Para guru memikul amanah para ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka.

· Nilai tanggungjawab

Guru-guru bertanggungjawab untuk melaksanakan tugas / tanggungjawab mereka untuk membimbing anak bangsa.

· Nilai penghargaan terhadap orang yang berjasa

Jasa guru dihargai dan dikenang melalui sambutan hari guru.

2. Gaya bahasa yang wujud dalam sajak ini ialah

a) Personifikasi

adalah hari yang menuntut kita. (Rangkap 2, baris 2)

b) Metafora

apakah tiang azam (Rangkap 2, baris 4)

tunas bangsa (Rangkap 1, baris 8)

c) Anafora

ada bunga dikalung

ada puji dilafazkan

ada jasa dikenangkan (Rangkap 2, baris 2 hingga 3)

3. Perkara yang boleh kita lakukan untuk menghargai jasa-jasa guru ialah:

a. Belajar bersungguh-sungguh

b. Meraikan guru seperti sambutan Hari Guru

c. Menaikkan imej guru dengan mendapat keputusan yang cemerlang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan