Isnin, 25 Julai 2011

Sajak Harga Remaja - HR TG4

Sajak : Harga remaja

Berapakah sebenarnya harga remaja

yang bersih

dari gelodak kecewa

bagai kehijauan daun

bagai kesegaran pohon

di pinggir perjalanan ini?

Dengan apakah akan kaupenuhi

piala remajamu

adakah cuka kesangsian

dari cinta maruah

atau madu ajaran

dari ilmu susah

Remaja amat mahal

sesungguhnya

tiada terbeli oleh perjanjian

harga remaja adalah pendirian

keberanian dan ilmu

Penuhilah remajamu

dengan ketentuan tuju

Rahman Shaari



Makna

R1 - Penyajak menjelaskan akan kepentingan usia remaja yang tinggi nilainya.
R2 – penyajak mencetuskan persoalan tentang pengisian kehidupan remaja sama ada dipenuhi kelalaian atau digunakan untuk mempelajari pelbagai bidang ilmu
R3 – penyajak menjelaskan bahawa remaja pelulah memiliki jati diri dan berprinsip serta bersungguh-sungguh menuntut ilmu
R4 – penyajak menyarankan agar remaja mempunyai hala tuju dalam hidup


Tema dan persoalan
- tentang ketinggian nilai remaja berdasarkan usia muda mereka ( masa muda yang sangat bernilai )

persoalan
- perlunya remaja memiliki jati diri yang kuat / teguh
- keberanian remaja dalam menempuh liku-liku hidup
- perlunya remaja menimba ilmu dalam usia muda mereka
- remaja perlu mencari hala tuju yang betul dalam menempuhi kehidupan mereka yang penuh dengan cabaran

nada
- bernada sinis.
- Ia dianggap sesuai dengan sajak ini kerana sajak ini merupakan seruan dan nasihat penyajak kepada para remaja agar menghargai masa remaja mereka

Nilai
- keberanian- menempuh dugaan hidup ( penuh dengan cabaran )
- kerajinan – rajin menuntut ilmu
- rasional – membezakan baik dan buruk sesuatu perkara
- kebijaksanaan – remaja perlu bijak mengatur masa depan ke arah yang lebih baik
- menghargai – remaja disaran menghargai usia remaja mereka

pengajaran
- kita hendaklah berani menempuh dugaan hidup
- kita hendaklah rajin menuntut ilmu
- kita hendaklah yakin pada diri sendiri dan mempunyai pendirian yang tetap
- kita hendaklah menghargai zaman muda dengan melaksanaka / memenuhkannya dengan usaha dan kemampuan yang kita ada kearah kejayaan



Bahagian Latihan:


"Penuhilah remajamu

dengan ketentuan tuju"

Latihan 1: Berikan maksud rangkap pada petikan di atas



Latihan 2: Pada pandangan anda, apakah kesan yang berlaku sekiranyan remaja gagal mengisi usia remajanya dengan perkara-perkara yang berfaedah. Sila nyatakan empat kesan tersebut.



Latihan 3: Jelaskan tiga mesej penyajak kepada remaja seperti yang terkandung dalam rangkap ketiga sajak “Harga Remaja”.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan