Ahad, 24 Julai 2011

Prosa Tradisional Dua Geliga Hikmat-DBK TG5

Prosa Tradisional –Dua Geliga Hikmat-Ting 5
(Dua Geliga Hikmat)

Sumber: Bahagian Pembangunan Kurikulum (KPM)

Sinopsis

Mengisahkan seorang anak raja bernama Inderaputera yang mengembara sehingga berjumpa dengan Tasik Semendera Jin yang amat besar. Pasir di sekeliling tasik daripada emas urai dan batunya daripada permata yang sangat indah. Inderaputera berasa amat takjub. Semasa Inderaputera berjalan di tepi tasik, Inderaputera mendengar suara memberi nasihat agar dia berhati-hati sedangkan tiada manusia yang kelihatan. Inderaputera menuju ke sepohon pokok dan dilihatnya banyak mayat yang bergelimpangan. Suara itu datang daripada mayat-mayat. Mayat tersebut memberitahu Inderaputera bahawa ada raksaksa di tasik itu namun Inderaputera tidak berasa gentar. Kemudian keluarlah raksaksa dari tasik. Inderaputera pura-pura tidur. Apabila raksaksa ingin menindih Inderaputera, Inderaputera bingkas bangun dan mencengkam rambut raksaksa. Raksaksa merayu agar Inderaputera melepaskannya dan sanggup memenuhi permintaan Inderaputera. Raksaksa telah memberikan batu geliga Mayan Bedi kepada Inderaputera. Batu geliga itu boleh digunakan untuk menghasilkan angin, ombak, kilat atau petir dengan cara menyeru nama raksasa itu.Inderaputera telah melepaskan rambut raksasa. Inderaputera menyatakan bahawa dia ingin pergi ke Berma Sakti. Raksaksa memberitahu di situ tempat seorang puteri yang cantik iaitu Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran dan dayang-dayangnya datang bersiram. Raksaksa berpesan agar Inderaputera menyorokkan baju tuan puteri semasa tuan puteri mandi. Inderaputera melakukan perkara yang disuruh oleh raksaksa. Tuan puteri merayu agar Inderaputera memulangkan bajunya. Inderaputera meminta tuan puteri bersumpah sebelum dia memulangkan baju tersebut. Inderaputera meminta tuan puteri memberikan gemala hikmat yang ada di mahligai tuan puteri. Tuan puteri berjanji akan menyerahkannya dan meminta Inderaputera datang ke mahligainya. Istana tuan puteri dikawal rapi oleh seekor harimau, seekor badak, seekor naga, seekor geroda dan seekor raksaksa yang terlalu hebat. Inderaputera berjaya mengatasi semua halangan itu dan berjaya sampai ke mahligai Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran. Seperti yang dijanjikan, tuan puteri telah memberikan batu gemala hikmat kepada Inderaputera.

Tema

Pengembaraan seorang anak raja
Inderaputera sangggup menghadapi segala rintangan untuk sampai ke Berma Sakti bagi mendapatkan batu gemala hikmat.

Persoalan

1. Persoalan kebijaksanaan dalam mencapai sesuatu hasrat. Inderaputera telah mengambil baju Tuan Puteri Seri Ratna Gemal Nehran agar dia dapat bertemu dengan Tuan Puteri.

2. Persoalan keberanian menghadapi musuh. Inderaputera bukan sahaja tidak takut dengan peri yang berada di dalam tasik malah dengan tangkas dapat menangkap rumbut peri tersebut.

3. Persoalan berpegang kepada janji. Peri telah menunaikan janjinya kepada Inderaputera untuk memberikan geliga kepada Inderaputera.

Watak dan Perwatakan

1. Inderaputera

· Ayahandanya Maharaja Bikrama Puspa
· Bondanya Puteri Jamjam Ratna Dewi
· Paras rupa yang menarik
· Bijaksana. Inderaputera telah mengambil baju Tuan Puteri Seri Ratna Gemal Nehran agar dia dapat bertemu dengan Tuan Puteri.
· Berani. Inderaputera bukan sahaja tidak takut dengan peri yang berada di dalam
tasik malah dengan tangkas dapat menangkap rumbut peri tersebut.
· Berpegang pada janji. Peri telah menunaikan janjinya kepada Inderaputera untuk
memberikan geliga kepada Inderaputera.

2. Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran

· Ayahandanya Maharaja Syah Tokan
· Tunangan Raja Mengerna Lela Dewa
· Rupa paras yang amat cantik
· Berpegang pada janji. Tuan Puteri telah menyerahkan gemala hikmat kepada
seperti yang dijanjikannya

Latar Tempat

Tasik - tempat peri tinggal.
Mahligai - tempat tinggal Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran
Balai Rangga Puspa Berahi - Tempat yang disediakan oleh Tuan Puteri kepada Inderaputera untuk beradu

Latar Masa

Waktu fajar - Tuan Puteri datang ke tepi tasik untuk kali ke tujuh
Waktu malam - Tuan Puteri Seri Ratna Gembala Nehran mengenakan baju antakesuma dan pakaian yang sangat cantik
Tengah malam - Inderaputera duduk bersembunyi di tepi tasik menunggu kedatangan Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran.

Latar masyarakat

1. Masyarakat feudal. Masyarakat yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja.
2. Masyarakat yang menepati janji. Peri telah menyerahkan gemala hikmat kepada Inderaputera seperti yang dijanjikannya jika Inderaputera melepaskannya.

Nilai

1. Nilai keberanian
Contoh:
· Indeputera berani menghadapi raksasa walaupun telah diberi amaran oleh mayat.

2. Nilai kebijaksanaan
Contoh:
· Inderaputera berpura-pura tidur semasa raksasa keluar dari tasik dan mengambil peluang mencengkam rambut raksasa semasa raksasa ingin menindihnya.

3. Nilai menepati janji
Contoh:
· Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran menepati janji dengan memberikan batu gemala hikmat kepada Inderaputera.

Pengajaran

1. Kita hendaklah berani dalam menghadapi situasi yang mencabar. Inderaputera tidak gentar menghadapi peri sehingga dapat menangkap peri tersebut.
2. Kita hendaklah menggunakan akal dalam apa-apa situasi. Inderaputera mencuri baju Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran agar dapat bertemu Tuan Puteri.
3. Kita hendaklah berpegang pada janji. Tuan Peteri Seri Ratna Gemala Nehran telah mengembalikan gemala hikmat kepada Inderaputera seperti yang dijanjikannya


Latihan


Baca petikan dari - Maka kata peti itu, Ya tuan ku tuan puteri, apalah salahnya tuan puteri............kerana hamba sudah bersumpah."


1. Apakah perjanjian antara tuan TPSRGN dengan inderaputera?

2. Nyatakan dua respons Inderaputera apabila TPSRGN mengajaknya ke mahligainya?

3. Pada pendapat anda, apakah kepentingan seseorang itu perlu menepati janjinya walaupun janji itu melibatkan sesuatu yang amat berharga? Kemukakan empat pendapat anda.


Jawapan

1). Tuan Puteri meminta Inderaputera memulangkan pakaiannya, Sebagai balasan tuan puteri akan memberikan gemala hikmat.

2).Inderaputera memberitahu bahawa baginda tidak tahu terbang, Menyatakan bahawa tuan puteri boleh terbang di udara sedangkan baginda berjalan dibumi.

3).i.menenpati janji dituntut oleh agama, ii. maruah seseorang dilihat pada keupayaannya menepati janji, iii.perbuatan tidak menepati janji

menyebabkan/mencetuskan perbalahan, iv.perbuatan tidak menepati janji mencemarkan imej seseorang.


3 ulasan:

  1. 1)apakah pesanan yang disampaikan mayat kepada inderaputera?
    2)Bagaimanakah caranya inderaputera memperdayakan raksasa itu hingga dapat mengalahkannya?
    3)

    BalasPadam