Rabu, 27 Julai 2011

Prosa Tradisional Taju'l Muluk KKJ TG1

TAJU’L MULUK
SINOPSIS
Taju’l Muluk meminta kebenaran daripada
ayahandanya untuk mencari bunga bakawali bagi
mengubati mata ayahandanya yang buta
Namun, Taju’l Muluk perlu menyelamatkan abang-
abangnya terlebih dahulu yang telah terperangkap
akibat kalah bermain catur dengan Puteri Jenuh
Hati
Taju’l Muluk telah berjaya memperdayakan
seorang perempuan tua yang tinggal di mahligai
Puteri Jenuh Hati dengan mendapatkan rahsia
kehebatan Puteri Jenuh Hati dalam bermain catur
Lalu, Taju’l Muluk pergi mencabar Puteri Jenuh
Hati untuk bermain catur dan Taju’l Muluk telah
memenangi permainan catur tersebut

Taju’l Muluk telah berjaya menyelamatkan
keempat-empat orang abangnya

Kemudian, Taju’l Muluk meneruskan
pengembaraan untuk mencari bunga bakawali
dan telah mengalami pelbagai rintangan dan
penderitaan semasa menuju ke sempadan negeri
Bakawali
Di dalam hutan Taju’l Muluk telah berjumpa
dengan raksasa yang simpati dengannya dan
mengambil beliau sebagai anaknya

Taju’l Muluk berusaha untuk mengambil hati
raksasa tersebut dengan memasak makanan yang
sedap dan meminta raksasa menolongnya melihat
Taman Bakawali

Raksasa membantu Taju’l Muluk dengan menyuruh
jin utusannya menghantar Taju’l Muluk untuk
berjumpa dengan Dewi Hamalah

Dewi Hamalah telah mengahwinkan Taju’l Muluk
dengan Puteri Mahmudah

TEMA
Pengembaraan seorang putera
raja untuk mencari penawar bagi
menyembuhkan penyakit ayahandanya

PERSOALAN
Kebijaksanaan seorang putera raja
Tanggungjawab seorang anak terhadap
keluarganya
Keberanian dalam menghadapi segala
cabaran
Sanggup berkorban untuk menyelamatkan
saudaranya
Perbuatan yang baik akan dibalas dengan
kebaikan

WATAK & PERWATAKAN
Taju’l Muluk
• Anak raja negeri Syarqastan
• Anak bongsu daripada lima orang
adik-beradik
• Seorang putera raja yang bijaksana
• Seorang putera raja yang berani

Puteri Jenuh Hati

• Seorang puteri yang bijak dengan tipu
muslihatnya dalam bermain catur

• Akhirnya berjaya ditewaskan oleh Taju’l
Muluk dalam permainan catur dan
terpaksa berkhidmat kepada Taju’l Muluk

Perempuan Tua

• Bersimpati kepada Taju’l Muluk

• Seorang yang amat kaya

• Sangat sayangkan Taju’l Muluk

• Membuka rahsia Puteri Jenuh Hati
kepada Taju’l Muluk

Raksasa 1

• Mempunyai tubuh badan yang besar

• Jadikan Taju’l Muluk sebagai anak
angkat

• Sangat sayangkan Taju’l Muluk

• Suka makan makanan yang dimasak
oleh Taju’l Muluk

Dewi Hamalah

• Saudara Raksasa 1 dan Raksasa 2

• Raksasa yang memerintah dua belas
ribu raksasa penjaga Taman Bakawali

• Menculik Puteri Mahmudah

• Mengahwinkan Taju’l Muluk dengan
Puteri Mahmudah

NILAI
Berani - Taju’l Muluk berani menempuh
hutan untuk mendapatkan bunga bakawali
Kasih sayang - Taju’l Muluk berusaha
mencari bunga bakawali untuk mengubati
mata ayahandanya
Baik hati - Taju’l Muluk memaafkan Puteri
Jenuh Hati yang telah insaf
Ketabahan - Taju’l Muluk tabah menghadapi
semua cabaran semasa mengembara untuk
mencari bunga Bakawali

PENGAJARAN
Kita perlu menggunakan akal sebelum
melakukan sesuatu kerja

Janganlah kita suka memperdayakan orang

Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap
keluarga yang dalam kesusahan

Kita mestilah sentiasa berbuat baik kepada
setiap insan


CERPEN- KASUT KELOPAK JANTUNG
SINOPSIS
* Pada Hari Guru setiap tahun Cikgu Harun akan menerima
hadiah daripada anak muridnya
* Cikgu Harun teringat akan peristiwa yang telah berlaku
hampir tiga dekad yang lalu ketika beliau menjadi guru di
sebuah kawasan pedalaman
* Ahmad merupakan seorang pelajar yang miskin dan
tinggal bersama ibunya. Oleh itu, dia tidak mampu untuk
membeli kasut untuk dipakai ke sekolah. Dia hanya
berkaki ayam ke sekolah sejak selipar jepunnya putus.
Pada suatu hari, Ahmad tidak menukar pakaian sukan dan
tetap berkaki ayam pada waktu Pendidikan Jasmani.
Cikgu Harun telah mendenda Ahmad dengan
menyuruhnya memakai kelopak jantung pisang sebagai
kasut
* Cikgu Harun melarang Ahmad membuka kelopak jantung
pisang itu sehingga dia membeli kasut baru
* Ahmad berasa sedih dan malu dengan hukuman tersebut.
Sejak dari itu, dia tidak datang ke sekolah. Perkara ini
membimbangkan Cikgu Harun
* Cikgu Harun telah pergi ke rumah Ahmad dan beliau
berasa sedih dan pilu melihat kedaifan hidup anak
muridnya itu. Setelah seminggu, Ahmad masih memakai
kasut kelopak jantungnya
* Cikgu Harun telah membelikan Ahmad sepasang kasut
dan pakaian baru untuk ke sekolah
* Akhirnya Ahmad telah menjadi seorang pengurus besar di
sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka di bandar dan
Cikgu Harun telah bersara menjadi seorang pendidik

TEMA
Kesusahan hidup seorang murid
miskin dan tanggungjawab guru
terhadap muridnya

PERSOALAN
Ketabahan dalam menuntut ilmu

Murid yang patuh pada perintah guru

Bertanggungjawab terhadap perkara
yang dilakukan

Ingatan dan penghargaan terhadap
jasa guru

WATAK & PERWATAKAN
Cikgu Harun

• Guru yang mengajar di kawasan pedalaman

• Tegas dan garang

• Baik hati

• Berjiwa sensitif

Ahmad

• Murid tahun tiga

• Seorang murid yang miskin

• Seorang murid yang tabah

• Seorang yang mengenang budi

NILAI
Tegas - Cikgu Harun tegas dalam menjalankan
tugasnya sebagai seorang guru

Cekal - Ahmad cekal menuntut ilmu walaupun
dia hidup dalam kemiskinan

Mengenang budi - Ahmad tidak pernah
melupakan jasa gurunya

Bersimpati - Cikgu Harun berasa sedih dan
simpati melihat kedaifan hidup Ahmad

PENGAJARAN
Kita hendaklah sentiasa patuh kepada arahan
guru

Kita hendaklah memahami perasaan dan
masalah orang lain

Kita mestilah menghargai jasa guru yang
pernah mendidik kita

Jangan jadikan kemiskinan sebagai alasan
untuk tidak boleh berjaya

LATAR
Masyarakat: masyarakat pedalaman yang
miskin, masyarakat guru dari
bandar yang mengajar di
kawasan pedalaman,
masyarakat yang cekal,
masyarakat yang berjaya, dan
masyarakat yang mengenang
budi

Masa: pada zaman sekarang, tiga dekad
yang lalu, pada waktu pagi dan
petang

Tempat: di dalam kelas, di padang dan di
rumah Ahmad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan