Selasa, 26 Julai 2011

Cerpen Warkah Daripada Ibu GSGG TG2

WARKAH DARIPADA IBU

(ROHANI DERAMAN)

Mira telah menerima warkah daripada ibunya. Hampir setahun Mira dan adik-adiknya tinggal di kampung bersama dengan datuk dan neneknya. Keputusan ibu dan ayahnya menghantar Mira untuk tinggal dengan datuk dan neneknya telah menimbulkan seribu persoalan. Namun ibunya tidak dapat menjawab persoalan tersebut. Ibu Mira berharap agar suatu hari nanti Mira akan faham tindakan ibu dan bapanya itu. Mira dan keluarganya telah bersiap untuk ke rumah datuknya di kampung. Mereka sampai ke kampung datuknya menjelang senja. Pada malam hari mereka semua telah tidur berderetan di ruang tamu walaupun neneknya telah menyiapkan bilik untuk mereka. Mereka tidur dengan nyenyak sekali kerana kepenatan seharian dalam perjalanan. Keesokan harinya, apabila ibu dan bapanya berangkat pulang, perasaan sayu dan hiba mula dirasai oleh Mira. Namun adik-adiknya kelihatan riang kerana perpisahan dengan ayah dan ibu tidak begitu bermakna kepada adik-adiknya. Nenek telah mengajak Mira ke kedai untuk memperkenalkan Mira dengan rakan-rakan sebaya Mira serta mengenali. tempat di kampung neneknya itu. Bermula dengan perkenalan dengan Suzana di kedai, Mira mula mengenali kawan-kawan barunya yang lain. Mira mula bersekolah dan mengulangkaji pelajarannya. Dalam keheningan subuh yang syahdu serta bunyi kokok ayam sahut-menyahut, Mira membaca sekali lagi surat yang dikirim oleh ibunya.

Dalam surat tersebut, ibunya berdoa agar Mira dan adik-adiknya sentiasa dilindungi Allah. Persoalan yang tidak terjawab oleh ibu Mira sebelum ini telah dinyatakan di dalam surat tersebut. Masalah sosial yang melanda masyarakat kota begitu menghantui dan menakutkan ibunya. Manakala corak pergaulan dan persekitaran di kampung masih yang terbaik kerana masih mengekalkan amalan dan ciri-ciri hidup masyarakat berharmoni. Ibunya mengimpikan anak-anak yang soleh. Di kampung, Mira lebih terdedah kepada nilai-nilai moral. Walaupun sejak kecil ibu dan bapa Mira memanjakan dengan kemewahan, namun tidak bererti ibu dan ayahnya mahu lepas tangan dan melupakan tanggung jawab sebagai ibu bapa. Apa yang ibu Mira mahukan ialah Mira dapat bersyukur dengan apa-apa yang Mira ada. Hal ini akan membuatkan jiwa Mira kuat dan tabah menghadapi apa-apa jua dugaan Allah. Setelah hampir setahun, Mira telah menunjukkan prestasi yang baik. Hal ini menunjukkan Mira sudah faham sebab dia dihantar ke kampung. Setelah membaca surat daripada ibunya, Mira melipat surat tersebut dengan baik. Sekali lagi air mata Mira mengalir. Mira baru faham apa yang tersirat selama ini. Betapa besar pengorbanan dan harapan ibu dan ayah terhadap Mira.

Pengorbanan seorang ibu untuk memastikan kejayaan anak-anaknya pada masa depan. Pengorbanan ini dapat dilihat melalui watak ibu yang menghantar anak-anaknya ke kampung untuk tinggal besama-sama dengan ibu dan ayahnya kerana tidak mahu anak-anaknya terdedah dengan gejala-gejala sosial yang berlaku di bandar.

1. Persoalan kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak.

Persoalan ini dapat dilihat melalui watak ibu dan ayah yang rela berpisah dengan anak-anak demi memastikan mereka membesar dalam persekitaran yang lebih sempurna.

2. Persoalan kesediaan anak untuk melepaskan kemewahan yang dikecapi.

Hal ini dapat dilihat melalui watak Mira yang selama ini hidup mewah bersama dengan ibu bapanya di bandar terpaksa hidup di kampung bersama-sama datuk dan neneknya yang serba kekurangan di kampung.

3. Persoalan masalah sosial di bandar.

Gejala-gejala sosial yang melanda masyarakat bandar adalah berpunca daripada pegangan agama, pengaruh persekitaran dan pengaruh rakan sebaya.

4. Persoalan tentang masyarakat kampung yang berpegang teguh pada ajaran agama.

Hal ini dapat dilihat melalui peristiwa Mira diminta oleh neneknya memakai tudung

kepala kerana sebagai wanita Islam menutup aurat adalah wajib dilakukan.

Permulaan

Mira telah menerima warkah daripada ibunya setelah hampir setahun Mira tinggal di kampung bersama dengan datuk dan neneknya. Keputusan ibu dan ayahnya menghantar Mira untuk tinggal dengan datuk dan neneknya telah menimbulkan seribu persoalan kepadanya.

Perkembangan

Mira dan keluarganya telah bersia-siap untuk ke rumah datuknya di kampung. Mereka tidur bersama-sama dengan nyenyak sekali kerana kepenatan seharian dalam perjalanan. Perpisahan dengan ibu dan bapanya telah menimbulkan perasaan sayu dan hiba Mira. Nenek telah mengajak Mira ke kedai dan dia telah berkenalan dengan Suzana. Mira mula bersekolah di kampungnya dan suasana persekolahan di sana telah memberikan kesedaran kepadanya. Mereka tidak menghiraukan perkara-perkara lain selain mengulangkaji pelajaran.

Klimaks

Mira telah membaca surat yang dikirimkan oleh ibunya. Dalam surat tersebut, ibunya menyatakan tujuan sebenar dia menghantar Mira dan adik-adik ke kampung kerana bimbang dengan gejala sosial yang melanda masyarakat bandar kini. Masalah sosial yang melanda masyarakat kota begitu menghantui dan menakutkan ibunya. Manakala corak pergaulan dan persekitaran di kampung masih yang terbaik kerana masih mengekalkan amalan dan ciri-ciri hidup masyarakat berharmoni. Harapan ibunya agar anak-anak menjadi anak yang solehah, mampu menghargai kasih sayang dan pengorbanan orang tua.

Peleraian

Setelah membaca warkah daripada ibunya, Mira memahami tujuan ibunya menghantarnya dan adik-adiknya tinggal di kampung.

Teknik Penceritaan

1. Dialog

Contoh: “Mira... ibu terpaksa menghantar Mira dan adik-adik tinggal dengan nenek di kampung pada hujung bulan ini,” tiba-tiba saja ibu menyuarakan hasrat hatinya itu pada suatu hari. (m.s: 60)

2. Deskriptif (Pemerian)

Contoh: Aku berbangga mempunyai ibu bapa yang penyayang. Walaupun sibuk dengan kerja dan tugas seharian di pejabat, mereka masih ada waktu untuk bermesra dengan keluarga. Ibuku seorang yang lemah lembut dan selalu setia kepada ayah. (m.s: 61)

3. Monolog Dalaman

Contoh: Keputusan ibu dan ayah menghantar aku dan adik-adik untuk tinggal di kampung bersama datuk dan nenek, membuatkan aku bertanyakan diriku dengan berbagai-bagai pertanyaan. (m/s 1)

Watak Utama

Amira

Ø Anak sulung daripada tiga beradik.

Ø Kakak kepada Aidil dan Manja.

Ø Seorang anak yang patuh dan taat kepada ibu dan ayahnya.

Ø Seorang yang tabah dalam menghadapi kesukaran hidup.

Ø Sangat menyayangi ibu dan ayahnya.

Watak Sampingan

Ibu

Ø Ibu kepada Mira, Aidil dan Manja.

Ø Seorang yang lemah lembut.

Ø Setia kepada suami.

Ø Merupakan anak tunggal.

Ø Seorang ibu yang penyayang.

Ayah

Ø Bapa kepada Mira, Aidil dan Manja.

Ø Seorang yang memahami perasaan isteri.

Ø Menantu yang cukup mengasihi mentuanya.

Ø Seorang bapa yang penyayang.

Masa

1. Waktu malam

Ketika Mira dan ahli keluarganya bermalam di rumah datuk dan neneknya.

2. Waktu siang

Hari ketika Ibu Mira bersama-sama anak-anaknya bersiap untuk pulang ke kampung. Selain itu , semasa Mira dibawa oleh neneknya ke kedai Pak Uda Usop.

3. Waktu senja

Ketika Mira dan keluarganya sampai ke kampung. Manakala datuk dan neneknya sedang bersiap untuk ke masjid.

Tempat

1. Di rumah ibu dan bapa Mira di Johor Bharu

Semasa mereka bersiap-siap untuk pulang ke kampung.

2. Di rumah datuk dan nenek Mira.

Peristiwa yang dapat dilihat semasa ahli keluarga Mira telah tidur berderetan di ruang tamu rumah datuk dan neneknya.

3. Di Kedai Pak Uda Usop.

Mira telah dibawa ke sana oleh neneknya dan dia melihat anak-anak gadis seusianya yang sopan berpakaian.

Masyarakat

1. Masyarakat bandar

Masyarakat yang sedar tentang keruntuhan nilai moral. Ayah dan ibu Mira menyedari tentang gejala sosial yang berlaku dalam kalangan masyarakat di bandar.

2. Masyarakat kampung

Masyarakat yang masih kuat berpegang teguh dengan prinsip agama. Hal ini dapat dilihat semasa Mira ke Kedai Pak Uda Usop, ramai anak gadis yang sebaya dengan Mira berpakaian sopan dengan memakai baju kurung serta memakai tudung.

1. Sinkope

Contoh: bu (ibu), tak (tidak), nek (nenek), nak (hendak)

2. Metafora

Contoh: Sembilu rindu (m/s64)

3. Diksi

Contoh: Bahasa arab - Assalamualaikum, Walaikummusalam (m.s 63)

4. Peribahasa

Contoh: Tidur-tidur ayam (m.s 62), makan angin (m.s :61)

1. Nilai kasih sayang

Contoh: Ibu dan ayah Mira sangat sayang akan anak-anaknya.

2. Nilai pengorbanan

Contoh: Setelah membaca warkah daripada ibunya, Mira baru faham, betapa besar pengorbanan dan harapan ibu dan ayah terhadapnya.

3. Nilai kepatuhan

Contoh: Dapat diperhatikan apabila nenek Mira menyuruh Mira memakai tudung apabila keluar daripada rumah. Mira akur dengan arahan neneknya walaupun sebelum ini Mira tidak memakai tudung.

1. Kita hendaklah berkorban apa sahaja demi orang yang disayangi

2. Kita hendaklah tabah dan redha menghadapi dugaan

3. Kita hendaklah menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa

1. Apakah gaya bahasa yang digunakan dalam cerpen warkah daripada ibu? Berikan dua contoh bagi setiap gaya bahasa tersebut.

2. Berikan dua nilai yang boleh diambil daripada cerpen ini.

Jawapan:

1. Gaya bahasa yang digunakan dalam cerpen Warkah daripada ibu ialah sinkope.

Contoh: tak (tidak), nak (hendak).

Nilai kasih sayang. Nilai ini dapat dilihat melalui perwatakan ibu yang sangat menyayangi anak-anak dan ingin melihat anak-anaknya berjaya dalam hidup dunia dan akhirat. Selain itu, nilai kepatuhan iaitu Mira patuh dengan kehendak ibu bapanya yang mahu menghantarnya dan adik-adiknya ke kampung.

1 ulasan:

  1. tq . cikgu . takut sy . sbaek de jumpa kat blog cikgu ttg warkah dripda ibu ni . haha. sy kne buat PLBS ari khmis ny . alhmdullilah sbb da jmpa . hehe.

    BalasPadam