DI PERPUSTAKAAN – Shafie Abu Bakar
Melangkah ke ruangmu
Satu pertukaran yang kontras
Dari kehangatan merata
Ke kedinginan yang menerpa
Terlalu hening di sini
Gua pendeta bersemadi
Dipuncak sepi
Di sana sini
Kepala-kepala tunduk meneliti.
Mata dan fikir bersebati.
Maju ke ruang buku
Terlalu kerdil aku di sini
Terapung di laut ilmu
Tercurah berzaman
Dalam tak terselam
Bertapapun kulayari
Bahtera ilmu di sini
Tak terteroka
Yang akan kucatat
Hanya setitik dari tinta
Yang akan kupetik
Hanya sebiji dari mutiara
Engkau adalah pusaka moyang
Gedung peradaban insan
Terhimpun berzaman
Bersemadi di sini
Aku adalah pelayar yang dahaga
Di dada samudera
Tak berpantai
Bertapapun ku teguk darinya
Rangkap 1
Penyajak menggambarkan suasana di dalam perpustakaan sangat berbeza daripada
tempat-tempat lain. Perpustakaan amat kaya dengan pelbagai ilmu. Para
pengunjungnya pula tekun menelaah.
Rangkap 2
Penyajak berasakan bahawa dirinya terlalu kerdil apabila berada di rak buku yang
mengandungi pelbagai jenis buku. Penyajak berasakan ilmu yang dimilikinya terlalu
sedikit jika dibandingkan dengan lautan ilmu yang terdapat di perpustakaan dan
dirinya tidak mugkin dapat menguasai semua ilmu yang ada di dunia.
Rangkap 3
Penyajak berusaha mencari ilmu pengetahuan walaupun dia mengetahui ilmu yang
ada tidak akan habis diterokainya.
Perpustakaan merupakan gedung ilmu yang menjadi kunjungan pencinta ilmu.
1. Persoalan pelbagai khazanah ilmu yang terdapat di perpustakaan dan perlu
dimanfaatkan.
2. Persoalan tentang pencarian ilmu pengetahuan yang terlalu luas bidangnya.
3. Persoalan cinta akan ilmu pengetahun.
1. Terdiri daripada tiga rangkap
2. Bilangan barisnya tidak sama. Rangkap pertama ada sepuluh baris, rangkap
kedua ada lima belas baris dan rangkap ketiga terdiri daripada enam baris.
3. Mengandungi antara dua hingga lima patah kata sebaris.
4. Rima akhirnya bebas abccdddddd, abacdbbefegehcc,, abbaba.
5. Sajak ini berbentuk bebas.
Maksud
Tema
Persoalan
Bentuk Sinis
1. Pemilihan kata atau diksinya indah. Contoh : Gua pendeta bersamadi.
2. Aliterasi :pengulangan konsonan n
Contoh : Ke kedinginan yang menerpa (rangkap 1 baris 4)
Pengulangan konsonan t
Contoh : satu pertukaran yang kontras
3. Asonansi :pengulangan vokal a
Contoh :Dahaga tak pernah langsai (rangkap 3, baris 6)
Pengulangan vokal i
Contoh : hanya sebiji dari mutiara (rangkap 2, baris 12)
4. Anafora – pengulangan perkataan pada awal baris
Contoh : Di puncak sepi
Di sana sini (rangkap 1, baris 7-8)
5. Metafora
Contoh : Di dada samudera (rangkap 3, baris 3)
Bahtera ilmu (rangkap 2, baris 7)
6. Sinkope
Contoh : Melangkah ke ruangmu
Yang akan kucatat
7. Personifikasi
Contoh : Ke kedinginan yang menerpa
8. Imejan
Contoh : Gua pendeta bersemadi. (rangkap 1, baris 6)
1. Nilai kerajinan, contohnya rajin menuntut ilmu.
2. Nilai ketekunan, contohnya tekun dalam mempelajari ilmu pengetahuan.
3. Nilai bertanggungjawab contohnya berminat untuk mendalami ilmu
pengetahuan.
Nada
Gaya bahasa
Nilai 1. Kita hendaklah tekun semasa menuntut ilmu.
2. Kita hendaklah meneliti minat untuk mendalami sesuatu bidang ilmu.
3. Kita hendaklah memiliki kegigihan dalam usaha mngejar ilmu.
4. Kita hendaklah rajin mengunjungi perpustakaan.
Soalan
1. Mengapakah penyajak berasa kagum apabila melangkah ke ruang
perpustakaan?
2. Nyatakan dua kepentingan perpustakaan kepada masyarakat.
Jawapan:
1. Penyajak kagum apabila melangkah ke ruang perpustakaan kerana dipenuhi
pelbagai buku ilmiah yang membezakan perpustakaan daripada tempattempat lain.
2. Dua kepentingan perpustakaan kepada masyarakat ialah tempat rujukan
kepada pencinta ilmu dan sumber ilmu dalam pelbagai bidang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan